Pengalaman Suami Diserang Resdung Teruk.

13:07 1 Comments A+ a-


Bercerita tentang resdung, mesti ramai yang seperti Cikta. Cikta sebelum ni menganggap resdung atau dikenali dengan nama sinusitis ni sebagai satu penyakit biasa yang tidak akan membawa apa-apa masalah pun kepada pesakitnya. Sehinggalah suatu hari suami Cikta sendiri terpaksa dirawat di Hospital kerana menghidapi sinus yang teruk.

Ikuti cerita pendek yang Cikta tulis sendiri untuk menceritakan kronologi apa yang berlaku...


*******************************************************************


SUAMIKU PENGHIDAP SINUS TERUK!!!


Lebih kurang sebulan lepas. Dalam pkl3 pagi, suami Cikta blk dlm keadaan jalannya memapah dinding dan katil. Dgn suara yg samar-samar dengar suaranya memanggil. Tersedar dan tersentap. Kelam kabut dengan terbuyut-buyut Cikta tun dari katil untuk mendapatkan dia.


Vertigo menyerang. kepalanya seakan-akan berpusing. Yang dilihatnya dunia yang sedang bergoyang. Muntah-muntah dari tempat kerja. Terpaksa dihantar oleh rakan sekerjanya pulang kerumah.


Kita berkenalan sedikit dengan vertigo nak???





Apakah Penyebab Vertigo Ini Sebenarnya?


Sebenarnya penyakit ini terjadi kerana terdapat gangguan kepada sistem keseimbangan badan kita. Umumnya, keseimbangan tubuh manusia dikendalikan oleh otak. Apabila otak menerima maklumat, ia akan memproses maklumat tersebut dan menghantar mesej kepada anggota tubuh untuk digerakkan. Sistem keseimbangan badan manusia ini bertumpu di sekitar mata dan di kedua-dua bahagian telinga.


Gangguan vertigo ini akan menyerang apabila terdapatnya gangguan pada bahagian dalam telinga dan juga penglihatan seseorang. Gangguan dalam telinga ini dipercayai berlaku disebabkan oleh cecair yang terkumpul dan perubahan tekanan dalam telinga. Ia boleh menyebabkan kita menjadi pekak dan tak boleh berdiri dengan betul kerana kehilangan keseimbangan.


Ape macam???ngeri tak???


Itu yg berlaku pada suami Cikta. Setahun mungkin dalam 4 atau 5kali mesti jadi. Pada mulanya Cikta ingat masalah tekanan darah rendah. Tapi sangkaan tu selalu tak tepat.

sebab kalau ke klinik bacaan Blood Pressure dia cantik.

Nak tau tanda-Tanda Anda Mungkin Diserang Vertigo???


đź’†Seseorang yang mengalami vertigo akan berasa dirinya atau persekitaran seperti berpusing-pusing.

đź’†Gerakan mata yang tidak normal. Ini  merupakan petunjuk bahawa fungsi bahagian dalam telinga terganggu melibatkan saraf yang menghubungkan otak.
đź’†Tubuh rasa berdebar-debar
đź’†Telinga terasa berdengung
đź’†Pandangan kabur
đź’†Rasa mual tekak dan hendak muntah
đź’†Berpeluh-peluh walaupun dalam keadaan rehat
đź’†Nadi berdenyut dengan cepat
đź’†Tidak dapat berjalan dengan lurus atau mengimbangkan badan
đź’†Telinga tidak dapat menangkap butiran percakapan seolah-olah hilang pendengaran.

Malam tu dlm keadaan mata dipejam rapat. Cikta suapkan vit c Shaklee 2biji.

itu la yg selalu ditelannya ketika sakit. Fakta yg anda kena tau suami Cikta ni species tak gemar telan apa2 jenis supplement.
CULAS!!! jadi kalau sakit barulah di pandangnya vitamin-vitamin itu semua.

Ostematrix pun setiap malam Cikta dan Naika kena membebel, baru la bangun telan.

kalau dia buat-buat tidur maka keesokan harinya Cikta akan dengarlah dia merungut tak lawas. haissshhh..payah kan? mujur sayang...

Anda nak tahu pasal vertigo lagi?


Cikta tak tau sebenarnya kewujudan penyakit yg namanya vertigo ni. Seriously memang tak tahu dan tak ambil tahu sampai la Suami jadi camtu kerap. Kalau disuruh kaitkan dengan sinus, lagilah Cikta tak tahu.


Jenis-Jenis Penyakit Vertigo :


đź’†Vertigo ocularis; rasa berpusing-pusing akibat gangguan saraf di sekitar organ mata.

đź’†Vertigo nocturna; pesakit berasa seolah-olah akan terjatuh semasa hendak tidur.
đź’†Vertigo laryngea; tubuh rasa berpusing-pusing akibat daripada serangan batuk.
đź’†Vertigo epileptica; keadaan berpusing setelah mengalami serangan sawan.
đź’†Vertigo positional; serangan vertigo mendadak yang menyerang kurang dari satu minit. Pencetusnya seperti perubahan posisi kepala ketika seseorang itu  berpaling ke belakang atau ketika berbaring, bangun dan berguling di tempat tidur.

Ok cukuplah ya untuk bab vertigo ini. Cikta tulis apa yang Cikta tahu sahaja.


Sambung cerita... Esoknya, suami Cikta bangun macam biasa. Sakit semalam tu macam tak wujud. Dia sihat-sesihatnya. Cikta pon macam lega. Alhamdulillah.


****************************************************************************************


Beberapa minggu berlalu, suami Cikta sihat seperti biasa. Kami hidup macam biasa.

Tiada keluhan tentang sakitnya itu. Sampai satu malam, lepas balik COD Shaklee, 10hb March 2017, balik rumah seperti biasa. Borak-borak, gelak-gelak. Tiada tanda-tanda yg penyakitnya bakal menyerang. Tiba-tiba sampai waktu tidur, dia berselubung. Menggigil!

'Ah sudah!!! kenapa pula ni???' detik hati Cikta.


Malam tu suhu dia sangat tinggi. Cikta di sebelah pun boleh rasa bahangnya. Cikta paksa dia telan 2biji Vit C Shaklee. Terus dia tidur.


Keesokkan hari, suami Cikta agak stabil. Suhunya pun tak sepanas semalam. Segar sikit.


Kami ke Klinik pagi tu. Doktor macam biasalah bekalkan antibiotik, paracetamol, ubat selsema dan batuk. Memandangkan batuk dan selsema tak teruk atau dengan kata lain macam tiada. Jadi cuma makan paracetamol & antibiotik.


Beberapa jam lepas makan, Alhamdulillah. Demamnya kebah. Tapi bila malam menjelma, demamnya makin kuat. Risau sangat-sangat time tu.


Melepek. Takmau makan. Air masak pun kurang. Cikta ikhtiar dengan Performance Drink.

Alhamdulillah dia nak minum. Cikta 'shake'kan ESP+PD untuk 'makanan'nya. Kalau tidak memang perutnya kosong. nasi tidak mahu langsung dijamahnya.

Esoknya, kami ke Hospital utk rawatan lanjut. Memandangkan demam malamnya panas bukan main tinggi. Doktor ambil sample darah utk diuji. Alhamdulillah negative denggi.

Semua bacaan ok.

'Adoiyai! Tersampuk jin apa pula lakik aku ni???' getus hati Cikta.





Anda nak tau tak simptom2 demam denggi???


Denggi boleh bawa maut ye. Jangan sambil lewa. Tanda-tandanya seperti :


đź’†Demam panas.

đź’†Sakit kepala.
đź’†Sakit tulang belakang.
đź’†Sakit sendi-sendi.
đź’†Loya dan muntah-muntah.
đź’†Sakit biji mata.
đź’†Ruam dan gatal.

Jika ada tanda-tanda macam ini silalah ke klinik berhampiran ya.


Berbalik pada cerita suami Cikta. Keesokkan harinya, naik kerja dengan cengkung yang amat. Berbekalkan Performance drink Shaklee. Makan belum ada selera. Tapi alhamdulillah demam sudah kebah.


15hb March 2017, sepatutnya kami dah bertolak ke Kuala Lumpur. Tapi terpaksa ditangguhkan keesokkan harinya, itu pun gerak tengah malam kerana Suami Cikta tak larat. masih lemah.


17hb March 2017, kami sekeluarga ke Suria Hotspring, Bentong. seperti yang dirancang. Masa ni Suami Cikta melayan anak-anak mandi kolam, nampak segar sikit.





Hotspring ni best. Boleh pergi lagi. bersih! tempatnya pun tak sesak. Kami menginap hotel disana. memang best la. Sarapan yg disediakan pon sedap-sedap. Nanti memang kena rancang untuk pergi lagi. Kolam air panas di situ suhunya 43°c so tidak sesuai untuk wanita hamil. Cikta kebil-kebil sahajalah mandi di tempat kanak-kanak. uwaaaa.. tak mengapelah ada rezeki pergi lagi.


Keesokkannya seperti yg dirancangkan Cikta ingin pergi ke Lenggeng, Negeri Sembilan. Untuk bersama-sama Kumpulan Shaklee ke kem bina semangat disana. Tapi apa boleh buat, tiada rezeki. Keadaan suami Cikta semakin teruk.


Kami terus ke Unit Kecemasan KPJ Tawakal, Kuala Lumpur. Disitulah segalanya bermula, bila check darah denggi semua negative. 3hari masuk lebih kurang 12botol air. Demam kebah tapi kepala masih sakit. Tersangat risau masa itu.





Hari ke 4 abah mertuaku meingatkan Suami tentang sejarah sinus semasa dia sekolah dahulu. Jadi pagi itu Doktor menyuruh suami Cikta menjalani 'Ct Scan.'


Resultnya.... jeng jeng jeng... 


Sakit kepala itu memang disebabkan oleh sinus yg teruk. setiap saluran dan rongga di muka belah kiri penuh dengan sinus. belah kanan pun tinggal sedikit ruang. Allahhuakbar! Dan sinusnya telah dijangkiti kuman.


Suggestion Doktor tentunya pembedahan. kosnya RM15000 - RM20000. kosnya bukanlah sebab besar kami mengambil keputusan untuk menangguhkannya dahulu. Kerana syarikat tempat Suami Cikta bekerja akan tanggung. Tapi nak dijadikan cerita insurans tinggal RM12000 jadi kena tambah beberapa ribu. Suami Cikta mengambil keputusan untuk ikhtiar cara lain dulu iaitu mencuba Vivix Shaklee dan ubat hospital terlebih dulu. dengan harapan tidak ada pembedahan yang akan berlaku.




Jadi anda rasa, vivix yg RM400++ tu mahal ke? Itulah Cikta selalu pesan. kalau rasa vivix tu mahal, try la sakit. kosnya menelan beratus kali ganda dari harga sebotol vivix.


Ingat ya resdung atau sinus itu bukanlah sesuatu yg biasa. Silalah jgn sambil lewa. Ikhtiarlah untuk kawal allergic anda dengan set resdung Shaklee atau anda boleh terus mencuba sebotol vivix yang mempunyai 1001 kebaikan untuk kesihatan tubuh badan anda.



Alfalfa Complex 


  • Mempunyai kelebihan dalam mengurangkan keradangan sakit itu sendiri 
  • Ia kaya dengan sumber klorofil dan membantu mengurangkan keradangan terutama akibat dari ekzema, resdung, alergik dan gegata. Pesakit SLE tidak digalakkan ambil Alfalfa.


B Complex 


  • B6 penting untuk pemuliharaan selaput lendir yang sihat dan membantu pengeluaran antibodi badan 
  • Membantu dalam pembinaan protein dalam tubuh 
  • Membantu hati menghasilkan glikogen yang diperlukan oleh kulit untuk menyingkirkan sel-sel mati 
  • Memelihara sistem saraf dan berfungsi sebagai anti-stress 


Vitamin C 


  • Bertindak sebagai anti-histamin tanpa perlu kita mengalami side effect dari pengambilan drugs anti histamin 
  • Menstabilkan pengeluaran histamin dalam tubuh Membantu mencegah penyempitan tiub bronkiol 
  • Meningkatkan fungsi T-Cell dan Macrophage (Fungsi sistem pertahanan badan, sel darah putih) 
  • Meningkatkan pertumbuhan tisu.   


Nutriferon 


  • Meningkatkan interferon semulajadi badan dan menguatkan tindakbalas imun badan terutamanya jika anda bekerja dalam persekitaran yang  berhabuk, jerebu dan tidak sihat. 
  • Sangat digalakkan bagi mereka yang telah mengalami jangkitan kuman dan mempunyai simptom resdung yang agak kronik. 


Keistimewaan Vivix Shaklee

Memperbaiki DNA.
Setiap hari, tubuh kita mengalami kerosakan DNA (salah satunya akibat radikal bebas) yang menyebabkan proses penuaan terjadi begitu cepat. Vivix membantu melambatkan dan melindungi DNA sel tubuh kita dan melambatkan proses tersebut.Vivix sesuai diambil oleh mereka yang selesai menjalani rawatan pemulihan kanser, misalnya kimoterapi, bagi mengembalikan sel tubuhnya kepada keadaan asal.

Memperbaiki tenaga sel.
Semakin tubuh kita terdedah kepada penuaan, semakin cepat sel tubuh kita kehilangan tenaga. Ini akan menurunkan fungsi sel. Vivix membantu menguatkan sel tubuh.

Membantu meningkatkan fungsi otak, kardiovaskular, imuniti dan sendi.
Semakin tua, semakin kita rasa sakit sana sini, ingatan pun makin pudar. Vivix membantu mengembalikan keremajaan.


Kebaikan Vivix Shaklee


  • Menggalakan penuaan yg sihat – awet muda dan anti-penuaan
  • Membantu mengelakan kanser – merencat sel kanser dari menjadi semakin serius
  • Mengurangkan risiko penyakit jantung – melindungi jantung
  • Mengurangkan kompilasi diabetes / kencing manis
  • Meningkatkan kesihatan arthritis dan menyokong kesihatan sendi – melindungi saraf
  • Mengurangkan insiden penyakit nyanyuk - merawat azhameir
  • Membantu merawat penyakit parkinson
  • Membantu memulihkan penyakit strok - angin ahmar
  • Meningkatkan kesihatan imum badan
  • Menggalakan kesihatan keseluruhan
Testimoni Set Resdung dan Vivix





Untuk sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut anda bolehlah menghubungi Cikta atau whatsapp ditalian +60127652258.








1 comments:

Write comments
2 January 2018 at 07:20 delete

Saya juga penghidap resdung, Alhamdulillah skg memang amalkan suppliment, alahan pun dah kurang..

Cara Cepat Dan Berkesan Hilangkan Parut Chicken Pox

Reply
avatar