5 Perkara Suami Wajib Tahu Tentang Isteri Lepas Bersalin

10:35 2 Comments A+ a-

Proses mengandung, melahirkan dan menyusukan bukanlah sesuatu yang boleh diambil ringan. Ianya melibatkan banyak perkara dan salah satu daripadanya nyawa dan kesihatan mental serta fizikal si ibu. Proses berpantang merupakan proses amat penting buat wanita selepas bersalin, malah proses itu menentukan tahap kesihatan dan keupayaan wanita selepas melalui satu perjalanan yang sukar.


5 Perkara Suami Wajib Tahu Tentang Isteri Lepas Bersalin (Post Partum)

#1 - Buang air besar dan kecil kali pertama lepas bersalin tu akan sangat sakit pada si dia lebih-lebih lagi dalam keadaan perineum yang jadi sangat sensitif.

#2 - Walaupun baby dah keluar tapi jangan ingat perut terus kempis macam sebelum mengandung ye. Rahim ambil masa dalam 6 minggu untuk kembali ke bentuk asal.



#3 - Rambut banyak gugur masa menyikat dan mandi tapi jangan gelabah. Ni efek daripada hormon estrogen yang mendadak turun je. Biasanya rambut gugur tu akan berhenti dalam 6-12 bulan.


#4 - Memang boleh berpantang tapi jangan sampai melampau lampau sangat. Sampai ada yang tak bagi si ibu tu minum air putih. Dah la nak kena menyusu lagi. Bukan kita takut tubuh tu jadi dehidrasi je tapi yang paling kita takut kalau sampai terjadi pembekuan darah dalam saluran darah di paru-paru ( pulmonary embolism ) akibat daripada kurang minum air tu sendiri ( dehydration ).

Tanda-tanda Pulmonary Embolism adalah :
- Denyut nadi jadi lebih laju daripada biasa
- Batuk darah
- suhu badan naik
- sesak nafas

Bahaya ke pulmonary embolism ni?
- Yup. Sangat bahaya. Boleh sebabkan kematian mengejut!

#5 - Selepas bersalin, hormon isteri boleh jadi kacau bilau. Jadi jangan pelik kalau tiba-tiba emosi isteri jadi tak stabil. Boleh jadi tiba-tiba sedih, hati pun rasa redup je dan tiba-tiba nak menangis. Tu mungkin simptom Baby Blues. Benda tu biasa terjadi dalam seminggu atau dua minggu lepas bersalin. Cuma kalau lepas tu simptom tu masih tak hilang juga memang kena jumpa doktor takut-takut dah jadi Post-Partum Depression.

Masa inilah isteri paling memerlukan sokongan dan dorongan suaminya sendiri. Bayangkan betapa banyak pengorbanan yang isteri dah tanggung selama hendak melahirkan zuriat untuk suami. Bukan hanya luka kesan koyakan Episiotomy sahaja tapi luka emosi tu sendiri yang lebih dasyat. Oleh sebab itulah, isteri sangat perlukan rehat, makan dan minum yang cukup serta sokongan emosi yang berterusan daripada suaminya.

(kredit to Dr Taufiq Razif )

Set Cadangan Berpantang Shaklee.

Pulihkan kembalikan kesihatan isteri dengan Set Cadangan Berpantang Shaklee. 


Set Berpantang Shaklee ini terbahagi kepada DUA iaitu:
- Set Berpantang Shaklee Asas
- Set Berpantang Shaklee Optimum

Cikta akan terangkan satu-persatu produk Shaklee yang terkandung didalam Set ini bagi memudahkan anda untuk membuat keputusan yang terbaik untuk membantu memulihkan kesihatan semasa proses berpantang.

Set Berpantang Shaklee Asas
Set asas terdiri daripada produk berikut:
1. VITALEA
2. B COMPLEX
3. SUSTAINED RELEASED VITAMIN C
4. OSTEMATRIX

Manakala bagi Set berpantang Shaklee Optimum pula adalah si gabungkan bersama persedian untuk ibu untuk menyusukan bayi serta yang paling penting untuk mengekalkan kecergasan ibu semasa berpantang.

Set Berpantang Shaklee Optimum

Set Optimum terdiri daripada produk berikut:
1. VITALEA
2. B COMPLEX
3. SUSTAINED RELEASED VITAMIN C
4. OSTEMATRIX
5. ALFALFA
6. ENERGIZING SOY PROTEIN (ESP)

Khasiat Vitamin-Vitamin Yang Disarankan:

1. Vitalea (Multivitamin dengan zat besi)
Pengambilan multivitamin ini dapat membantu mengembalikan kecergasan fizikal dan mental kepada ibu. Ini kerana, vitamin ini bertindak untuk memberi tenaga kepada si ibu.
Multivitamin ini diformulasikan untuk membantu mengelakkan risiko anemia dan tekanan darah rendah. Juga membantu mengelakkan si ibu berasa letih dan lesu.

2.  B-Complex
Pengambilan vitamin B-Complex boleh membantu meredakan tekanan yang dihadapi oleh ibu di sepanjang proses bepantang. Di samping membantu membekalkan tenaga dan membantu mengekalkan keseimbangan hormon. 

3.  Sustained Released Vitamin C
Pengambilan vitamin C sangat penting untuk membantu menyembuhkan luka jahitan bersalin tidak kiralah bersalin secara normal ataupun ceaserian.
Vitamin C juga membantu dalam proses pembaikpulihan sel tisu yang telah rosak selepas bersalin, bertindak merangsang pembentukan kolagen untuk mencantikkan kulit. Selain itu, pengambilan vitamin C ini penting untuk membantu meningkatkan tahap imunisasi, juga mengelakkan ibu daripada terkena jangkitan demam dan selesema.

4. Ostematrix
Pengambilan Ostematrix iaitu lebih dikenali sebagai pil kalsium Shaklee boleh membantu masalah sembelit, membantu mengatasi kekejangan otot serta kebas-kebas yang kerap dirasai oleh ibu berpantang. Selain itu, Ostematrix membantu membekalkan ibu keperluan kalsium yang secukupnya untuk menghasilkan susu ibu dengan lebih cepat dan banyak. Ianya juga berupaya membantu menghilangkan sakit-sakit yang berkaitan sendi dan tulang.

5. ESP Soy Protein Isolate Powder
Pengambilan ESP adalah sangat membantu dalam melancarkan penghasilan susu ibu kerana ESP membekalkan sumber protein utama yang merupakan komponen asas dalam susu ibu. Ia juga dapat membantu memberi kecergasan kepada ibu.

6. Alfalfa
Merupakan Raja segala tumbuhan. Dapat membantu meningkatkan imunisasi. Ianya juga mengandungi kalsium untuk keperluan tulang dan gigi ibu. Bagi ibu yang menyusukan bayi ianya bertindak sebagai milkbooster sangat membantu mencepatkan penghasilan susu ibu.

Untuk sebarang pertanyaan dengan lebih lanjut lagi tentang Set yang dicadangkan anda boleh terus menghubungi Cikta.


Puan Masita Hassan.
Call / sms / WhatsApp :  +6012-7652258
Email : masitahassan86@gmail.com
Fanpage : Vitamin Keluarga Anda Johor Bahru

Facebook : Masita Hassan

2 comments

Write comments
30 October 2017 at 21:52 delete

Selepas bersalin memang waktu paling kritikal..isteri memang nk sgt suami faham..Thanks atas perkongsian Puan..

Jom Baca Pengalaman Saya Menceraikan Susu Badan Anak Kedua..

Reply
avatar
Masita Hassan
AUTHOR
30 October 2017 at 22:00 delete

Betul tu Puan. Kadang suami tak faham tu yang jadi makan hati berulam jantung. 🙊

Reply
avatar