Petua Melegakan Masalah Tonsil Dan Cara Merawatnya.

03:26 2 Comments A+ a-

Perasan tak sejak cuaca tak menentu, sekejap hujan sekejap panas. Kerap pula sakit tekak. Kadang itu sampai nak makan pun perit sangat rasanya. Rasa nak demam pun ada.


Bila nganga depan cermin, ada macam bonggolan di kiri kanan tekak. Nampak merah dan bengkak pula. Ini menunjukkan anda juga sedang mengalami keradangan tonsil atau dikenali sebagai ‘tonsilitis’. Dua gumpalan di hujung tekak ialah tisu limfoid yang berfungsi seperti penapis daripada bakteria dan kuman supaya tidak memasuki saluran pernafasan yang menyebabkan jangkitan.

Tonsilitis ini kebiasaannya berlaku pada usia kanak-kanak, tetapi ada juga sesetengahnya akan berlarutan sehingga meningkat dewasa. Jangan risau kerana ianya normal dan boleh diubati dalam masa 7 hingga ke 10 hari.

Ada beberapa petua yang boleh diamalkan untuk mengurangkan bengkak tonsil dengan menggunakan ramuan yang sedia ada di rumah anda.

Petua Mengurangkan Sakit Tekak.

1. MADU


Madu megandungi gula semulajadi, ianya juga mempunyai pelbagai khasiat seperti antibakteria dan antiradang. ianya mampu melegakan kesakitan dan mengurangkan rasa bengkak. Cara penyediaannya adalah dengan mencampurkan 4 sudu teh madu dengan satu suku sudu garam serta perahan sebiji limau kasturi. Kacaukan dan minum 2 hingga ke 3 kali sehari untuk kesan lebih cepat.

2. KUNYIT


Cara penyediaannya, campurkan susu panas dengan campuran sesudu kunyit serbuk untuk meredakan sakit tekak. Amalkan 2 kali sehari untuk kelegaan segera. Kandungan yang ada pada kunyit mampu melawan pembiakan bakteria serta virus yang menyumbang kepada jangkitan. Bengkak juga in shaa Allah akan surut dengan pengambilan kunyit kerana ianya membantu menguatkan sistem imun tubuh.

3. AIR GARAM


Ramai doktor gigi yang mencadangkan berkumur air garam bagi meningkatkan kesihatan oral secara menyeluruh termasuklah tekak. Kerana kebaikan garam yang didapati berkesan untuk mengurangkan perit di tonsil akibat kepedihan dan bengkak lebih-lebih lagi ketika ingin makan dan minum. Caranya adalah dengan mencampurkan 1 sudu garam dalam secawan air suam. Kumur tiga kali sehari bagi kesan yang cepat.

4. LEMON

Lemon memiliki kandungan nutrien yang tinggi  seperti antivirus, antiradang dan antibakteria. Bahan utama dalam lemon iaitu vitamin C pula dapat menguatkan sistem pertahanan tubuh bagi melawan sesuatu penyakit. Cara penyediaannya adalah dengan menyediakan air suam yang ditambah dengan perahan sebiji lemon, secubit garam dan sesudu madu. Amalkan dua kali sehari untuk kesan yang optimum.

5. HALIA


Sering digunakan sebagai petua secara turun temurun untuk pelbagai jenis penyakit termasuklah sakit tekak yang berpanjangan. Kandungan antibakteria dan antiradangnya yang aktif dapat mengurangkan rasa sakit dan bengkak. Cara penyediaannya ialah didihkan secawan air dengan sesudu halia parut. Selepas didih, biarkan selama 10 minit dan sedia untuk diminum.

6. KULIT KAYU MANIS


Berupaya menghalang pembiakan bakteria pada tonsil dan mengurangkan bengkak serta rasa sakit pada kawasan tersebut. Tambah sesudu kulit kayu manis dan 2 sudu madu ke dalam secawan air panas. Minum 2 hingga ke 3 kali sehari selama seminggu untuk mendapatkan kesan yang efektif.

Anak Semakin Kurang Demam Tarik dan Masalah Tonsil Berjaya Diatasi.


Saya Fitriyatul Asyiqin bt Mohd Rudin. Surirumah dan ibu kepada 2 anak iaitu Adam Khalish 4 tahun dan Airis Khalisha 6 bulan.

Testimoni kali ini saya ingin kongsikan tentang anak sulung saya iaitu Adam Khalish bin Abdul Latif.

Sejak bayi lagi anak sulung saya ni tidak mengalami masalah yang besar berkaitan kesihatannya. Alhamdulillah syukur Allah mudahkan saya membesarkan Adam Khalish dan permulaan saya menggunakan produk Shaklee ini juga melalui anak sulung saya ini yang mana bermula usianya 6 bulan saya mula mengambil Set Penyusuan Shaklee.

Sejak bayi tak pernah alami demam, selsema dan batuk juga tiada. Tapi bermula usianya setahun 3 bulan Adam mula demam. Demamnya yang pada jangkaan kami biasa-biasa sahaja. Kami ke pusat rawatan ambil ubat. Dan bila pulang ke rumah lepas je beri ubat Adam mula fit atau istilah lainnya sawan tarik. Pada usia yang sangat kecil. Masa tu saya dan suami sangat takut.

Bila peristiwa tu jadi, kami suami isteri lebih berhati-hati setiap kali Adam demam. Selang hampir setahun Adam tak kena demam tarik, mula usianya 2 tahun lebih datang kembali demam tariknya. Kali Ini berulang-ulang. Berturut-turut setiap bulan kena. Demam juga begitu setiap bulan kena.

Sampailah akhirnya kami suami isteri nekad untuk berikan vitamin Shaklee secara konsisten pada Adam. Makan pagi dan petangnya konsisten vitamin-vitamin ni. Mujurlah Adam Alhamdulillah memang suka dan tak tolak semua vitamin ni mudah je nak makan. Rujuk pakar semua sample darah dan air kencing semua normal. Cuma doktor ada cakap yang Adam alami tonsil stage 2 yang menyebabkan dia selalu kerap demam. Kami pun mula ikhtiar untuk ubah cara pemakanan Adam setelah dirujuk pakar pemakanan.

Sebab-sebab punca tonsil juga kami baca dan kami nekad untuk konsisten hari-hari berikan Adam vitamin ni selain menjaga pemakanannya hari-hari.

Kurangkan pengambilan makanan segera terutamanya nugget dan kentang goreng segera. Dan juga makanan manis dan air berperisa.

Omega guard dan Vitamin C Chewable ni sangat membantu kecutkan toncil dan up kan imunisasi tubuh Adam.

Dan bila demam selalu tak berselera makan memang saya berikan Mealshake untuk Adam minum. Dan Alhamdulillah sekarang pun kalau demam datang tak lama sehari mesti sembuh kembali.

Nutriferon juga saya berikan ketika perlu sahaja. Berbanding lain-lain vitamin yang memang sehariannya konsisten.

Kalau dulu Adam makan nasi sepinggan pun liat nak habis tapi Alhamdulillah bila konsisten vitamin ni seleranya lain macam. Dan yang bahagianya saya bila Adam sendiri tak pandai dan takut nak makan jajan (makanan ringan). Dia sendiri pun dah rasa serik ulang alik masuk hospital agaknya.

Alhamdulillah sekarang Adam dah 4 tahun dan masih konsisten makan vitamin ni semua.

Dan yang paling kami bersyukur Adam dah jarang demam. Syukur ke hadrat Allah S.W.T yang Maha Penyayang yang beri nikmat sihat ini buat Adam Khalish. Mak ayah mana yang tak risau kan anaknya sakit. Lagi-lagi bila kena sawan tarik ni berkali-kali.

Kawan-kawan yang anak kalian selalu demam selsema batuk cuba ikhtiar dengan vitamin Shaklee untuk anak-anak ini naikkan balik imunisasi tubuh anak-anak untuk kuat melawan penyakit yang datang tu. Lagi-lagi musim virus menyerang sekarang ni. In Shaa Allah kita ikhtiarkan sediakan nutrisi yang terbaik buat anak-anak ni.

Alhamdulillah inilah sebahagian lagi #shakleeeffect saya dan keluarga.

Set Cadangan Shaklee Untuk Masalah Tonsil Untuk Dewasa.

1. Garlic Complex


- bertindak sebagai antibiotik semulajadi yang sangat bagus.
- berfungsi untuk menghalang jangkitan bintik-bintik putih ataupun kuman.

2. Nutriferon


- Bertindak meningkatkan interferon semulajadi badan sekaligus menguatkan tindak balas imun badan
- Melindungi dari virus influenza

3. Vitamin C


- membantu untuk menyokong sistem imunisasi badan. Iaitu mengurangkan demam, selesema dan batuk.
- membantu sel darah putih untuk menghalang bakteria yang wujud dalam badan merebak ke organ lain. Ada sesetengah bengkak tonsil perlu dibedah untuk mengelak jangkitan ke bahagian lain. Agak menakutkan sebenarnya kalau kita dengar kan.

4. Omega Guard


- Suplemen minyak ikan terbaik di dunia
- Kaya dengan EPA dan DHA yang bagus untuk fungsi otak
- Meningkatkan sistem pertahanan badan.
- Mengurangkan serangan asma pada kanak-kanak dengan mengurangkan penggunaan inhaler kerana omega 3 bersifat anti radang
- Merawat dan memperbaiki penyakit eczema dan kesihatan kardiovaskular

Set Cadangan Shaklee Untuk Masalah Tonsil Untuk Kanak-kanak.

1. Vita-Lea for Children Chewable


- Multivitamin berbentuk tablet yang pasti menjadi kegemaran anak
- Mengandungi 18 multivitamin & multimineral termasuk 100% Vitamin C, D, E dan 8 jenis vitamin B yang akan membantu melengkapkan nutrisi harian anak.
- 200mg kalsium, magnesium, zinc, cooper membantu proses tumbesaran dan pertumbuhan tulang anak.
- Membantu menguatkan kecerdasan minda
- Meningkatkan sistem imunisasi tubuh
- Membantu meningkatkan selera makan
- Melancarkan proses pencernaan, mengelak sembelit
- Membantu dalam penyerapan zat dari makanan harian
- Boleh dikunyah atau dikemam begitu saja dengan rasa anggur

2. Meal Shakes


- Minuman yang sedap, berkhasiat dan mudah disediakan yang pasti menjadi kegemaran kanak-kanak dan seisi keluarga
- Mengandungi 19 jenis vitamin & mineral penting
- Tinggi dengan serat – mengatasi masalah sembelit
- Indeks glisemik rendah jadi anak tidak akan jadi obesiti
- Makanan untuk otak yang bijak kerana ia mengandungi kolina, kalsium dan protien
- Minuman yang sihat untuk menambah selera makan dan berat badan kanak-kanak

3.Omega Guard


- Suplemen minyak ikan terbaik di dunia
- Kaya dengan EPA dan DHA yang bagus untuk fungsi otak
- Membantu meningkatkan daya fokus semasa pembelajaran
- Meningkatkan sistem pertahanan badan kanak2
- Mengurangkan serangan asma pada kanak-kanak dengan mengurangkan penggunaan inhaler kerana omega 3 bersifat anti radang
- Merawat dan memperbaiki penyakit eczema dan kesihatan kardiovaskular

4.Nutriferon


- Bertindak meningkatkan interferon semulajadi badan sekaligus menguatkan tindak balas imun badan
- Melindungi dari virus influenza
- Meringankan tekanan dan kelesuan

Untuk terus membeli Set Tonsil Dewasa Shaklee :



 Untuk terus membeli Set Tonsil Kanak-kanak Shaklee :

Untuk Sebarang pertanyaan mengenai Produk Shaklee, bolehlah terus menghubungi Cikta. Cikta merupakan Pengedar sah Shaklee.

Puan Masita Hassan.
Call / sms / WhatsApp :  +6012-7652258
Email : masitahassan86@gmail.com
Fanpage : Vitamin Keluarga Anda Johor Bahru
Facebook : Masita Hassan

2 comments

Write comments